رفتن به نوشته‌ها

در باب فرهنگ و عرضه ی محصولات آن…

    • یادم می آید اواخر دهه ی هفتاد و اوایل دهه ی هشتاد, هر وقت جایی برای پناه گرفتن از شهر و تنهایی ش نبود راه را کج می کردی سمت یک کتابفروشی و می نشستی به خواندن و گپ گفت با فروشنده های آن… پاییز و زمستان بود بیشتر می چسبید، اگر از یک جایی دور صدای نواختن پیانو از  ضبط صوتی بین حرف ها و سطرهای کتاب می نشست که دیگر نور علی نور…
    • من الان بیشتر از یکی دو کتاب فروشی و کتاب فروش سراغ ندارم که حوصله و سواد گفتگو در باب کالای فرهنگی و پرستیژ هنری خود در مقابل محصول و مشتری آمده به قلمروشان را داشته باشد… به شکل افراطی جای اینکه دیگرانی کم سواد و البته بیشتر پر افاده و ادعا, به طرف ما و این مکان ها بیایند… ما به سمت آنها حرکت کرده ایم و از آن هم مهمتر اینکه صاحب فروشگاه و دکانهای فرهنگی واقعا امر برشان مشتبه شده که هر آنچه می فروشند از سر سلامتی خود و جیب مبارکشان است و باقی خلق خدا هم جز قاذورات و رعیت بی سواد ندید بدید؛ که فرق زیر گلدانی و کتاب را نمی دانند. واقعا ما چند فروشگاه فرهنگی داریم که غیر پرستیژ و ملک چند صد متری و نمایندگی های دوربین کانن تا کیف و کفش لوییویتون در چهار گوش آنها, تو را به یک لبخند آرامش بخش و کمی سواد برای مصاحبت با فروش اجناس فرهنگی مهمان کنند؟! براستی چقدر جای غر زدن داریم… حیف نیست مدام غر نزنیم از اینهمه موهبت بی حد و حصر؟!

    خب انگار قاعده این است که علی رغم تلاش ها و آدم های که مثل همیشه رو به انقراض یکباره اند… اشیا و اماکن تاریخی هم از بین بروند و متلاشی شوند. حالا چه کاخ ورسای جردن باشد, چه قدیمی ترین ماشین بافت فرش در آذربایجان, چه مجسمه ی آریوبرزن در یاسوج و چه مردان نمکی در زنجان و چه و چه… ای کاش جای همه اینها طاق بعضی از ساختمان های که هیچ کارکرد درست و منطقی ندارند می ریخت. منظورم اصلا اهرام ایلومیناتی بزرگ و کوچک واقع در جای جای این شهر نیست! وقتی کتابها و مولف هایشان مهجور می شوند و سانسور،آنطرف فیلم هایی ممنوع… آنکس که نشان می گیرد محکوم می شود و آنکه رد می کند انگار محبوب!  اینها همینجا بماند…همینطور  اینکه چرا بانیان عرضه محصولات فرهنگی هم کلا فکر تجارتند و جیب پر پول را ترجیح می دهند به هر چیز دیگری…بالاخره زندگی خرج دارد.

منتشر شده در رسانه هاروزنگاريصفحه نخست

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *