رفتن به نوشته‌ها

رفت‌و‌برگشت و روایت تسلسلی در «دور برگردان»

 

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مجموعه داستان «دوربرگردان» که به تازگی توسط انتشارات زاوش به چاپ رسیده است، شامل ۱۰ داستان کوتاه از میثم کیانی است و دومین مجموعه داستانی است که از وی چاپ می‌شود. داستان‌های این کتاب ویژگی‌های مشخص و معینی دارند که هنگام مطالعه کتاب توجه خواننده را به خود جلب می‌کنند. اولین ویژگی، فضای رفت و برگشتی در داستان‌هاست که یا رفت و برگشت میان گذشته و حال است و یا میان خیال و واقعیت.

ویژگی دوم نیز که هنگام خوانش برخی از داستان‌ها، جلب توجه می‌کند، دایره و حالت دایره‌وار و تسلسلی در روایت داستان است که از نقطه پایان شروع شده، بدنه از ابتدا روایت می‌شود و دوباره به همان نقطه پایانی می‌رسد. عنوانی که کتاب دارد، از هیچ کدام از داستان‌ها گرفته نشده است بلکه به تعبیر نویسنده، حالتی است که از روایت داستان‌ها گرفته شده است. یعنی حالت یک «دور برگردان»؛ همان‌طور که به تعبیر کیانی، داستان‌های مجموعه داستان اولش «رگبار» روایتی رگباری داشتند.

«فال فسیل» داستان اول کتاب، داستان خوب و مناسبی است و شروع امیدوارکننده‌ای را برای کتاب رقم می‌زند. این داستان زمینه پلیسی و جنایی دارد که رگه‌های پلیسی‌اش از میانه‌ کار هویدا می‌شوند. نکته‌ای که در همین داستان ابتدایی مجموعه شاهدیم و قرار است در برخی دیگر از داستان‌های کتاب هم به چشم بیاید، رفت و برگشت زمانی است. رفت و برگشت مذکور، از این گونه است که قسمت متاخر داستان، قبل از قسمت متقدم آن روایت می‌شود و به عبارت ساده‌تر، آخر داستان در اولش روایت می‌شود…

کامل مطلب را در خبرگزاری مهر بخوانید

منتشر شده در دوربرگردانرسانه هاروزنگاريصفحه نخست

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *